Prachtige ervaring township - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Rik en Alinda Rorije - WaarBenJij.nu Prachtige ervaring township - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Rik en Alinda Rorije - WaarBenJij.nu

Prachtige ervaring township

Door: wij

Blijf op de hoogte en volg Rik en Alinda

02 December 2012 | Zuid-Afrika, Muizenberg

Afgelopen woensdag zijn we naar Masi gegaan. Dit is locatie waar we normaal gesproken wekelijks “local outreach” hebben. Deze woensdag zijn wij met een andere team naar Redhill gegaan. Dit is een kleine township. Waar in masi 40.000 tot 60.000 mensen bij elkaar leven is het hier misschien 5.000 tot 10.000. Deze middag is Rik met John naar huisje gegaan die van hout is gebouwd met dakplaten. Water en stroom is er nog net, maar de rest houdt het bij. Het is erg kaal van binnen. 2 kamers zijn er. 1 huiskamertje en 1 slaapkamertje. De mensen binnen waren super aardig. John gaat wekelijks naar deze mensen toe. Hun willen heel graag meer van de bijbel weten. Het is zo mooi om te zien dat zij zo hongerig waren/zijn voor Jezus. Daar kunnen wij als christenen nog heel veel van leren. Ze hadden een notitie boekje bij hun en schreven alle verzen/teksten op die wij zeiden en wat wij uitlegden daarover. Bij de foto’s heb ik nog een foto toegevoegd waar de mensen en ik op staan waar wij waren.

John en ik hadden allebei een paar teksten waar wij uitleg over gaven. John kwam met Deuteronomium 6:4. Dit vers is één van de bekendste/belangrijkste teksten voor de joden.
4 Luister, Israël: de HEER, onze God, de HEER is de enige! 5 Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten.
De volgende tekst die John aanhaalde was Markus 12:
28 Een van de schriftgeleerden die naar hen geluisterd had terwijl ze discussieerden, en gemerkt had dat hij hun correct had geantwoord, kwam dichterbij en vroeg: ‘Wat is van alle geboden het belangrijkste gebod?’ 29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.”
De schriftgeleerden wisten maar al te goed wat het belangrijkste gebod was. Jezus refereert naar Deuteronomium. Maar let op er is 1 groot verschil. Jezus voegt er aan toe MET HEEL U VERSTAND(MIND). Dit betekend dat je bij alle gedachten en met volle verstand in God moet belijden als enige Heer. Dit zelf had ik altijd over het hoofd gelezen.
Ik had 2 gedeeltes waar ik over sprak. Het eerste gedeelte waar ik over sprak was hebzucht (Lukas 12:13-20) en dat wij geen schatten op aarde moeten bewaren maar juist schatten moeten bewaren in de hemel.
Het tweede waar ik over sprak was 1 Korintiers 3:10-15
10 Overeenkomstig de genade van God die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fundament gelegd en een ander bouwt daarop. Ieder dient er echter op toe te zien hoe hij daarop bouwt.
11 Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.
12 Of nu iemand op dit fundament bouwt met goud, zilver, edelstenen, hout, hooi of stro,
13 ieders werk zal openbaar worden. De dag zal het namelijk duidelijk maken, omdat die in vuur verschijnt. En hoe ieders werk is, zal het vuur beproeven.
14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.
15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.
Jezus Christus heeft het fundament gelegd in vers 10 en 11 en niemand anders. Wij christenen bouwen verder op dit fundament. Al ons werk zal openbaar worden. Of het van goud is van stro. Als wij het goed hebben gedaan zullen wij loon ontvangen. Wij moeten ons dus afvragen of wij wel daadwerkelijk op goud bouwen. Hier moeten wij rekening mee houden, maar het is niet het belangrijkste van het evangelie want in vers 15 staat als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, zelfs door het vuur.

Afgelopen maandag zijn we uitgenodigd bij zendelingen die een aantal jaren heeft gewoond in Thailand. Zij heeft veel dingen uitgelegd over de cultuur in Thailand. Hoe wij mensen moeten begroeten en moeten benaderen. De normale cultuur is daar dat mensen niet zeggen waar het op staat. Ze lachen altijd, maar van binnen kunnen ze boos op je zijn. Als ze boos zijn zullen ze dat via via via laten weten. Het is handig om alvast wat dingetjes te weten om van te voren voort te bereiden op de reis. Volgende week donderdag hopen wij met de bus naar Johannesburg te gaan. Dit is een reis van volgens mij ongeveer 20 uur. Dan nemen wij 2 daagjes rust en vliegen wij zondag naar Thailand.

In het weekend zijn wij zoals gewoonlijk vrij en gaan wij er vaak op uit om leuke dingen te doen. Van het weekend was het erg warm en hebben wij veel gezwommen. Gisteren waren wij uitgenodigd om met iemand van ons Thailand team bij iemand vanuit haar kerk samen iets te drinken en eten. Het was erg gezellig. Nadat we gedronken en gegeten hadden zijn wij in het donker met de auto naar tafelberg gereden. Vanuit de berg had je een prachtig uitzicht op Kaapstad. Miljoenen lichtjes schenen door de stad heen.

Dit was het weer voor deze week. Veel liefs!

• 03 December 2012 - 12:03

Ria Rorije:

Hoi Alinda en Rik,

Wat hebben jullie een mooie ervaring gehad in dat Township.
    Nu schiet het al op dat jullie naar Thailand gaan.
    Geniet van de 2 vrije dagen in Johannesburg.

Het wordt hier al wat winter het wordt kouder en het vriest s,nachts.
    De eerste sneeuwvlokken zijn gevallen.

Alinda vast een fijne verjaardag.

Groetjes ma en pa.Rorije.

• 07 December 2012 - 17:22

Fam. Reurink:

Hey Familie,

Alinda van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Vele goede en gezonde jaren toegewenst.
    En hoe is het verder?
    Hier gaat alles prima alleen een beetje winter, koud en sneeuw.

Liefs ome Henry, tante Alien
    Arjanne, Helina,
    Jeanine en Arinde Reurink

• 07 December 2012 - 17:47

Alinda:

heej familie,

Bedankt!
    Ja het gaat erg goed met ons. Volgende week vertrekken we al naar Thailand. Heb er veel zin in!
    Vandaag hier gezellig mijn verjaardag gevierd. Vanavond bij mensen thuis uitgenodigd voor diner.
    Hier is het erg warm, straks in Thailand nog warmer, daar is het 30+ graden.
    Mis de sneeuw wel met mijn verjaardag.

Groetjes en liefs,

Alinda en Rik

• 07 December 2012 - 17:47

Alinda:

heej familie,

Bedankt!
    Hier is het erg warm, straks in Thailand nog warmer, daar is het 30+ graden.
    Mis de sneeuw wel met mijn verjaardag.

Groetjes en liefs,

Alinda en Rik

• 08 December 2012 - 21:30

Gretha:

Ha Rik en Alinda,

Wat een prachtige verslagen maken jullie steeds, zo blijven we goed op de hoogte van al jullie ervaringen en belevenissen. Jullie zien er ook goed uit! Terwijl hier koning winter zijn intrede heeft gedaan (-13°C), schrijven jullie over +30°C en een beetje zon zo te zien!
    Fijn dat jullie boodschap zo goed ontvangen wordt en dat je het evangelie met liefde kunt uitdragen!
    Alinda, ik begrijp dat je gisteren jarig was.... van harte gefeliciteerd, dat zal inderdaad bijzonder zijn, in de zon in plaats van in de sneeuw!
    Enne nog bedankt voor jullie kaartje, bijzonder hoor om post uit Zuid-Afrika te ontvangen, dat jullie daar ook nog aan gedacht hebben!
    Alle goeds en Gods zegen gewenst in Thailand!