Voorbereidingen voor Thailand - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Rik en Alinda Rorije - WaarBenJij.nu Voorbereidingen voor Thailand - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Rik en Alinda Rorije - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen voor Thailand

Door: Alinda en Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik en Alinda

10 December 2012 | Zuid-Afrika, Muizenberg

Bedankt voor jullie lieve kaartjes en berichtjes! Leuk om uit Nederland wat te horen!
Zo te horen heeft het erg gevroren. Mis de sneeuw wel met sinterklaas! Toch hebben we hier een leuk sinterklaasfeest gehad met alle Nederlanders in het holland huis aan de holland road en hebben we ruim 20 nederlandse sinterklaasliedjes gezongen en lekkere warme chocolademelk gedronken. Wist niet dat er zo veel sinterklaasliedjes bestonden!
Verder heb ik ook een erg leuke verjaardag gehad, overdag hebben we hier 2 keer chocoladecake gehad en ook nog cupcakes(was dubbel gemaakt!). 's Avonds waren we bij een vrouw thuis uitgenodigd voor diner. Wat erg gezellig was met een aantal mensen van onze basis.

Alweer onze laatste dagen in Zuid Afrika. Donderdag vertrekken we naar Johannesburg met de bus, vanaf hier vliegen we zondag naar Thailand. We komen dan volgende week maandag aan in Thailand.
Deze dagen zijn we dus erg druk, alles inpakken opruimen en schoonmaken. Raar om straks iedereen weer te verlaten. We hebben hier leuke vriendschappen opgebouwd. Toch kijken we ook weer uit naar deze nieuwe uitdaging in Thailand. We zullen hier 50 uur per week bezig zijn met ministrie/worship/preken/engelse les geven enz. We hebben best een druk programma dus hopelijk kunnen we af en toe even tijd maken voor een berichtje op ons blog!

We gaan de eerste 3 weken in Chong Tong engelse lessen geven. Dit is voor de mensen hier erg belangrijk, zonder engels hebben de mensen hier veel minder kans op werk enz. Dit is een leuke uitdaging voor ons. Vooral omdat engels onze tweede taal engels is. Verder wordt er ook van ons verwacht dat we hier een kerkdienst geven. Dit is minimaal 20 minuten en maximaal 2 uur.
De cultuur is ook erg verschillend. Hun zijn totaal niet direct. Zullen nooit boos op ons worden, alleen van binnen. Verder hebben we een contactpersoon hier die ons waarschijnlijk hier ook een aantal projecten laat zien. Het is nog niet zeker of we hier misschien ook langer willen blijven dus we zijn ook erg benieuwd of we ook in deze cultuur passen. De mensen in Thailand en vooral de jongeren zijn hongerig voor liefde en vrede. Verder zijn de jongeren ook erg geïnteresseerd in jongeren van het westen en staan ze erg open om onze mening te horen. De thaise mensen zijn erg relatiegericht.

Vorige week hebben we les gehad van een oudere vrouw Maureen. Dit was erg interessant. Het ging over leven en liefhebben als Jezus. Het ging erover dat Jezus 100% een mens was. Dat God (Vader, Zoon en Geest) alledrie een wil, emoties en gedachten hebben. Dat Jezus ons leert hoe belangrijk het is om
met de Heilige Geest te leven. Voor de opstanding waren we gescheiden van God. Na de opstandig zijn we weer in Jezus Christus en in de Heilige Geest. Efeze 1: 13-14. Verder wijst de drie-eenheid constant naar elkaar. Voor ons is het erg belangrijk dat we de Heilige Geest in ons laten werken en ook dat we onze gedachten laten vernieuwen romeinen 12: 1 en 2. Dit is makkelijk gezegd, maar dit is dus ook best een confronterende week. Veel om over na te denken. Stil zijn in gebed om te luisteren. Voor mij persoonlijk is dit best moeilijk, maar erg belangrijk om te leren te luisteren. Dat we Gods stem leren herkennen, ook als we voor anderen bidden.

Verder is het onderwerp deze week cultuul en zending. Dit gaat over hoe we het best in de zending kunnen werken. Vooral ook hoe we de onbereikte mensen met het evangelie kunnen bereiken. 1/3 van de wereld heeft nog nooit van het evangelie gehoord. En 1 op de 30 zendelingen werkt in deze gebieden. Vooral onder de moslims en hindoes is het moeilijk om het evangelie te verspreiden. In de Arabische gebieden, Noord Afrika en het zuiden van Azie zijn nog veel mensen onbereikt.
Zie de link http://nationsforjesus.org/images/map2.jpg

Dit was het voor deze week, het zal misschien even een tijdje duren voor we ons volgende berichtje plaatsen.
Veel liefs en groetjes! En succes met de open dag thuis!

• 11 December 2012 - 00:49

Pa En Ma Ten Hove:

We wensen jullie een goede voorbereiding toe en dat de reis voorspoedig zal gaan.
    Twee dagen in de bus hobbelen lijkt ons niet mee te vallen.
    We missen jullie erg op de open dag en hopen dat jullie toch nog tussendoor even een mailtje kunnen
    sturen of bellen met ons.

liefs
    pa en ma ten Hove

• 11 December 2012 - 21:27

Ria Rorije:

Hoi Rik en Alinda,

Een goede reis naar Johannesburg en veel succes in Thailand.
    Wij hopen dat jullie daar goed werk kunnen doen.

Groetjes pa en ma.

• 12 December 2012 - 09:43

Laurien:

Jaa en nu wordt het echt! Heel veel succes, wijsheid en sterkte in de komende weken!!
    Liefs

• 16 December 2012 - 14:49

René Vlieger:

Leuk om weer over jullie te lezen. Veel succes en kracht alvast in Thailand, terwijl ik dit typ zullen jullie wel onderweg zijn.
    Kerst in de zon is btw ook niet verkeerd, weer eens wat anders dan een witte Kerst ;)

groetjes,
    rené

• 17 December 2012 - 15:05

Peter En Herma Huijssoon:

Beste Alinda en Rik,

We hebben zoëven samen jullie reisverslag gelezen over de voorbereidingen voor jullie nieuwe verblijf in Thailand. Geweldig, wat een indrukken en wat mooi dat jullie op deze manier mensen in contact mogen brengen met de geboren Koningszoon!
    We wensen jullie een fijn en gezegend kerstfeest temidden van de Thai. We hopen dat jullie een goede jaarwisseling zullen hebben en in het nieuwe jaar veel mogen betekenen voor de christenen in Thailand.

Hartelijke groeten,

Hetrma en Peter

• 04 Januari 2013 - 15:49

Alienagelhout:

BESTE RIK EN ALINDA,

ALWEER EEN TYD GELEDEN DAT IK JULLIE BERICHT DEED.
    DE JAARWISSELING GOED DOOR GEKOMEN,EEN HEEL GOED 2013 NATUURLIJK.
    HOOP DAT HET JULLIE GOED GAAT,
    NOG EVEN DAN BEN JE WEER THUIS,