In de bergen door de dalen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rik en Alinda Rorije - WaarBenJij.nu In de bergen door de dalen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Rik en Alinda Rorije - WaarBenJij.nu

In de bergen door de dalen

Door: Alinda & Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik en Alinda

19 Januari 2013 | Thailand, Chiang Mai

Na 5 dagen in de bergen te zijn geweest willen we graag jullie even updaten. We zijn gisteren terug gekomen uit een dorpje in de bergen.
We reden met een Ford ranger met 12 personen in 1 jeep wat een avontuur was op zich(7 personen achterin de laadbak). Gelukkig zijn we na gisteren weer allemaal veilig terug gekomen na een reis van 6-7 uur lang. We waren vlakbij de grens bij Burma.
We zijn hier in een dorpje geweest. Dit keer was er wel elektriciteit maar geen douche.
Hier hebben ze grote bakken met water waaruit je jezelf wast.
Verder was het overdag erg warm en 's nachts erg koud hier.
We hebben hier veel huis aan huis visites gedaan om mensen te bemoedigen en voor mensen te bidden. Dit was erg bijzonder. Verder zijn we naar een Shan village geweest. Van deze mensen had ik zelf nooit van gehoord maar dit is een volk van 6 miljoen mensen. Als je Shan bent moet je eigenlijk ook boeddhist zijn. Deze mensen zijn over het algemeen erg spiritueel. Ze geloven in kwade geesten en dat ze de geesten goed gestemd moeten houden.
Deze groep mensen in eigenlijk nog niet bereikt door christenen. Dus het was erg bijzonder om voor deze mensen te kunnen bidden en te bemoedigen. We spreken de taal niet maar konden gelukkig wel wat betekenen. We hadden ook een tolk bij ons. Het lijkt alsof deze mensen vergeten zijn, maar het is goed om te zien dat er mensen naar hun uitreiken. Je ziet dat God hier aan het werk is. 1 jaar geleden was de eerste outreach groep hierheen geweest en hebben ze veel gebeds wandelingen gedaan. Wij konden nu dit jaar al huisbezoeken doen bij deze mensen. Verder waren de mensen erg vriendelijk en werden we overal uitgenodigd voor diner. We hebben met deze mensen vis in de rivier gevangen en gegeten. Alleen miste ik Gerben en Brendan met vissen.
Verder heeft Alinda nog bergmuis gegeten wat erg lekker was. Dit is hier een specialiteit wat erg duur is voor deze mensen. Hier eten ze van alles: tijger, leeuw, olifant, slang, buffel, apen en kikkervisjes(dit hebben hun ook voor ons klaargemaakt). Verder worden soms door de buffels ook wel mensen gedood.
Rik is tijdens deze trip nog 1 dag ziek geweest. Gelukkig nu weer beter.
Verder hadden we ook met de kinderen van compassion een programma. Dit was erg leuk, we hebben liedjes met ze gezonden, bijbelverhaal uitgebeeld en voor ze mogen bidden. Goed om te zien wat voor werk deze organisatie hier doet.
Binnenkort hebben ze ook voor kinderen een christelijk kamp, ze verwachten hier dan 500 kinderen. Jammer dat ze hier niet bij konden zijn.
Nu weer terug in de drukte van de stad Chiang Mai. We verblijven hier bij een familie in huis. Erg leuk om mensen uit de cultuur beter te leren kennen.
Verder gaan we maandag een project hier in Chiang Mai bezoeken lighthouse in action. http://www.ywamthai.org/lighthouse/

• 23 Januari 2013 - 21:43

Pa En Ma Ten Hove:

Mooie foto's, ze geven goed weer wat jullie doen.
    Fijne tijd gewenst bij de familie in Chiang Mai.

We hopen dat jullie geestelijke bagage krijgen en dat jullie ook anderen kunnen bemoedigen.

Nog iets meer dan een maand te gaan,
    we zien naar jullie thuiskomst uit.

hartelijke groeten

pa en ma

• 28 Januari 2013 - 21:50

Ria Rorije:

Hoi Rik en Alinda,

Nog een paar weken tegaan.
    We zijn al aan het aftellen.

Geniet nog van de laatste weken.

Groetjes ma en pa Rorije.

Rik en Alinda

Wij gaan 4 september naar Zuid Afrika een DTS starten. Dit is een discipleship training school. Deze periode van 6 maand is erop gericht dat we God leren kennen en Hem bekend maken. Dit gaat uit van jeugd met een opdracht. We hebben dan eerst een periode van 3 maand lesfase. Dit is in Kaapstad, Muizenberg. Hierna gaan we op outreach. Dit is om wat we hebben geleerd in de praktijk te brengen. Deze outreach zal naar een van de volgende bestemmingen zijn: -Thailand en de Filipijnen -Jordanie en Kenya -Mozambique en Zuid Afrika

Actief sinds 02 Juli 2012