Thailand & Filipijnen Outreach - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Rik en Alinda Rorije - WaarBenJij.nu Thailand & Filipijnen Outreach - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Rik en Alinda Rorije - WaarBenJij.nu

Thailand & Filipijnen Outreach

Door: Het 2 maand getrouwde stelletje :)

Blijf op de hoogte en volg Rik en Alinda

25 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Muizenberg

De 5e week is in gegaan en we zijn alweer bijna aan het einde van de 5e week. Wat gaat de tijd toch altijd erg snel (Alinda's woorden). Deze week hebben wij les gekregen van de vrouw van Chris. Chris is de man die vorige week les heeft gegeven. Deze week gaat het over "Bibical world overview". Heel veel verschillende aspecten zijn behandeld. Zo is bijvoorbeeld behandeld dat de mensen in het westen van Europa en Amerika voornamelijk rationeel denken (secularisme). Het oosten van Azië en het zuiden van Afrika denkt voornamelijk spiritueel (animisme). Dit betekend waar je ook bent met verschillende culturen en gedachten te maken hebt. Bijvoorbeeld in Afrika/sommige landen in Azië is het heel normaal dat je met overleden grootvaders/grootmoeders praat.

Het tweede waar wij bij stil hebben gestaan in bijbel lezen. De spreekster vroeg aan ons waarom wij het zo moeilijk vinden om de bijbel te lezen. Veel gaven aan het dat saai, te moeilijk, te lang is of omdat ze te lui zijn of er geen tijd voor willen vrij maken. De spreekster zei wat zegt de bijbel over bijbel lezen. Zo iedereen moest Ps 119 lezen en opschrijven wat God erover zei. God zegt bijvoorbeeld in de psalm dat we veel vreugde krijgen bij het lezen, aanmoediging, vrijheid, wijsheid, diep ontzag, dankbaarheid etc. De bijbel verteld dus hele andere dingen wij denken. Dit komt mede door wat wij denken in onze wortel.

De spreekster schetste een plaatje van een boom neer.
De wortels is wat je gelooft.
De stam zijn je waarden en normen.
Aan het fruit die men draagt kun je de boom herkennen. Voor ons is het belangrijk om te leren dat onze wortels overeenkomen met de bijbel en wat God wil. Bijvoorbeeld sommige mensen zien kinderen als een zegen of als een ballast. God zegt in zijn woord dat hij kinderen ziet als zegening en waardevol. Als jouw wortels zeggen dat kinderen een ballast zijn kan hieruit voort komen (fruit = acties) dat abortus goed is.
Het grootste gedeelte(ongeveer 80%) waar je wortels vandaan komen
is van uit je familie. De overige gedeelte komt voort uit onderwijs, vrienden en persoonlijke gebeurtenissen in je leven/rampen.
Het belangrijkste is eigenlijk voor alle meningen die wij hebben wat vindt God er eigenlijk van. We moeten alle vragen en opinies die wij hebben afvragen of het eigenlijk allemaal wel klopt. Dit kunnen wij d.m.v. bijbel lezen ondervinden of d.m.v. gebed.

We hebben het ook gehad over wie we zijn of we spiritueel zijn of meer fysiek. Nederland is een fysiek land, nuchter. Zuid -Afrika is daarintegen een heel spiritueel land. Als voorbeeld dat het hier heel normaal is dat je de geest van de grootouders oproept en bv als je 's nachts tegen ze aan het praten bent dat je eten voor ze kookt.
Raar maar waar, schijnt hier heel normaal te zijn.
Maar onze vraag als nuchtere nederlanders is dan: Wat gebeurd er dan met dat eten, en het schijnt ook weg te zijn. Hmmm...
Verder hebben we gekeken wat de bijbel hierover zegt. De bijbel zegt: Spreek niet met mensen die overleden zijn. Dus ontkent niet dat het niet kan maar dat je het niet moet doen.

Verder hebben we het gehad over of God geeft om wat voor schoenen we aantrekken en of we ons bed opmaken. Over fysieke dingen, het bijbelboek Johannes schrijft hier veel over. Verder komen we er dan achter dat God dit WEL belangrijk vind. Jezus huilde ook, wilde ook graag eten/drinken. Hier mogen we van genieten.

Nu even over onze praktische ervaringen van "local outreach". 1 keer in de week gaan we met verschillende groepen naar een sloppenwijk/township ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Township_(Zuid-Afrika) ). Wij konden kiezen uit drie verschillende projecten. Wij zijn gisteren met een groep van ongeveer 15 personen naar Masiphumelele gegaan. Onze leider is hier opgegroeid. Hij kent hier heel aantal personen. Dit maakte ons een stuk makkelijker om met mensen gesprekken aan te gaan. Het grappige is alle kinderen komen met je spelen. De moeders zijn ook erg open. We zien wel dat er veel alleenstaande moeders met kinderen zijn......
Wij gaan hier de komende weken helpen d.m.v. praktisch werk maar ook d.m.v. gebed/worship etc. De vorige DTS groep die hier was hebben een speeltuin gebouwd. Deze is nog niet helemaal af en wij gaan misschien helpen om deze klaar te maken voor gebruik. Ook is er een "Jesus-House" waar kinderen kunnen komen om te spelen/liedjes leren/bidden etc. Veel mensen in deze township zijn al tot geloof gekomen. Er zijn hier ook veel kerken gebouwd. We zagen ook een soort aftakking van het leger des heils.

Last but not least. Wij gaan waarschijnlijk op outreach naar Thailand en naar de Filipijnen. Dit moet nog bevestigd worden. De groep is waarschijnlijk ongeveer 8 tot 10 personen groot. Waarschijnlijk zijn ik en een engelse jongen de enige jongens van de groep. Waarschijnlijk gaan we in Thailand prostituees helpen om een "normaal" leven op te bouwen. In de Filipijnen gaan we waarschijnlijk helpen met discipelschap. Veel mensen in dit land zijn al tot geloof gekomen, maar weten niet wat de normen en waarden zijn van een christen.

Hopelijk hebben wij jullie weer een beetje op de hoogte gehouden wat er zich allemaal hier afspeelt.

• 25 Oktober 2012 - 16:03

Ozin:

Dat broodje ziet er wel lekker uit!

• 25 Oktober 2012 - 16:20

Laurien:

Hee!
    Leuk om wat te horen:) weer toffe dingen meegemaakt, en ben een beetje uit door mijn reacties daarop heen:P maar uhh klinkt nog steeds super! En ben benieuwd naar de outreach, klinkt best heftig! Heel veel succes nog deze week, en leuke foto's trouwens:)
    Liefs

• 26 Oktober 2012 - 16:51

Gert En Rick:

Hej Rik en Alinda,

Hartstikke leuk om de ervaringen van jullie te lezen op dit forum en om jullie op deze manier op de voet te volgen. Wij wensen jullie in de komende periode veel succes toe.

Groetjes Gert en Rick

• 26 Oktober 2012 - 17:24

Ria Rorije:

Hoi Rik en Alinda,

Leuk om weer wat van jullie te lezen.
    En tjonge wat een ervaring om straks naar Thailand tegaan.
    Veel succes komende weken voordat jullie vertrekken naar Thailand.

Groetjes ma.

• 28 Oktober 2012 - 15:40

Gretha:

Hey hallo daar,

Wat goed dat jullie ons zo op de hoogte houden met die uitgebreide verslagen!
    En wat een intensieve dagen, wat komt er veel op jullie af, ook erg leerzaam voor je eigen geloofsleven, wat is er nog veel te leren hè? Fijn ook om ervaringen en belevingen met anderen te delen.
    Ik kan me voorstellen dat het wel heel veel is in zo'n korte tijd, hebben jullie ook nog tijd voor jezelf over? Heel veel succes en plezier de komende tijd, geniet er ook vooral van.
    God zij met jullie!

Gretha